|
|
|
Matematiksiderne her har flere formål. De er
ment som et tidssvarende bud på læringsmateriale til
matematikundervisningen,
de er ment som en integrering af IT i
matematikundervisningen, de er ment som et værktøj, der kan give
forældrene mulighed
for at fortsætte den læringsproces de effektivt har
forestået og understøttet lige fra barnets fødsel, og de er ment som et
alternativ til meningsløse lektier for lektiernes skyld.
Tilgangen er ofte eksperimenterende, og når en opgave er løst, ved man
om den er løst rigtigt, og der skal ikke ventes på, at
den rettes af
læreren.
En rigtig løst opgave kan registreres i en elektronisk portefolie, og
man kan efterfølgende få en oversigt over løste opgaver.
Man kan
tilsvarende se en oversigt over hele holdets arbejde, men uden navne. Eleven kan
også udskrive en løst opgave,
tage den med som
dokumentation for sin læring indenfor det aktuelle emne og anbringe den
i sin portefolio.
Læringssynet bygger på en erkendelse af, at eleven selv konstruerer sin
forståelse i samarbejde med sine læringspartnere.
De fleste af siderne kan udskrives og
bruges som skriftlige opgaveforlæg, men der er vigtigt at understrege,
at de skal kombineres
med arbejdet ved computerne. De er ikke er ment
som opgaver, der kan skrives ud i en snæver vending og bruges som
nødløsning.
Siderne bruger Java-scripts, og virker derfor ikke uden. Følg linket her for eventuelt at installere Java
Projektet
Det har i en del år været ret tydeligt, at et større fagligt udbytte af
matematikundervisningen kunne være ønskeligt.
Der er samtidigt satset betydeligt på inklusion, i et socialt perspektiv, hvor Adfærd,
Kontakt og Trivsel
har været centrale begreber. Spørgsmålet om der i denne satsning har været
tilstrækkeligt fokus på de bagved
liggende årsager til elevers negative adfærd og manglende trivsel, i det omfang disse skal søges i
elevens faglige problemer,
kan med megen relevans stilles.
I det omfang en elevs faglige problemer fører til eksklusion i form af
undervisning andetsteds end kammeraterne,
er problematikken tydelig, også rent økonomisk, men når problemerne "kun" fører til
resignation eller negativt
selvværd, synes eksklusionen ikke at bemærkes i helt samme omfang.
Erfaringer fra personlig matematikvejledning af elever med
læringsvanskeligheder, alene eller sammen med deres forældre,
fra skoleåret
2011/2012, peger i den retning.
Man kunne med rette spørge, om arbejdet med inklusion har udsigt til reelt at
lykkes, hvis det ikke samtidigt bunder i
en tilstrækkelig faglig indsats?
Arbejdet med Matematik i Børnehøjde er et forsøg på at være med til at skabe
grundlag for denne indsats, i
erkendelse af, at alle involverede parters medvirken og samarbejde er en
forudsætning: Elever, pædagoger,
lærere og forældre.
Siderne her er en del af projektet og de erfaringer, der er gjort i forhold
til matematisk læring forsøges i så høj grad som
muligt indlejret. Når matematikken placeres i øjenhøjde er det under skyldig
hensyntagen til projektets læringssyn.
Læringssynet
Al undervisning forudsætter et læringssyn, hvis der ikke skal handles i
blinde. Siderne her er et forsøg på et opgør med
tidligere tiders "tankpasserpædagogik", hvor den lærende opfattedes som et tomt
kar, der bare skulle have hældt på af
alverdens visdom.
For at kunne lære kræves den lærendes aktive indsats og at den lærende får
mulighed for selv at konstruere sin forståelse.
Underviseren/læringspartneren hjælper til med at skabe muligheder for og deltage
i denne proces. Opgaverne på disse sider
vil derfor generelt fordre refleksion af den lærende såvel som af
læringspartneren. Der vil derfor heller ikke være sider med
adspredelsesopgaver, der kan printes ud 5 minutter før lektionsstart, som et
alternativ til en grundigere forberedelse, hvor
der tages stilling til læringens indhold, begrundelse og metode, som beskrevet i
"lærerens tankebobler" i Fælles Mål 2009.
Når en elev har løst en given opgave, kan eleven selv skrive den ud og bruge den
som en dokumentation på at kunne og
kunne forstå det pågældende emne.
Hvorfor IT
IT er ofte langsomt og besværligt, så det kunne synes oplagt, at bruge bogen.
Den har fungeret i århundreder, så hvorfor
ikke fortsætte med at basere undervisningen på den?
Trods besværlighederne har IT nogle indlysende fordele og af dem er den største,
at muligheden for en umiddelbar reaktion
på en indtastning giver tilsvarende mulighed for en øjeblikkelig evaluering og
refleksion.
En anden indlysende fordel er, at det er betydeligt lettere at sikre aktualitet
med IT.
Forfatteren
Bag siderne her gemmer der sig en lærer, der er dimitteret fra Odense Seminarium i
1977 og har undervist lige
siden i folkeskolen, i kriminalforsorgen
og i diverse ungdoms- og aftenskoler.
Var med til at indføre og forestå IT-undervisning på Statsfængslet Søbysøgård i 1984, har forfattet
IT baserede
læringsmaterialer
til
matematik og har illustreret og programmeret testmaterialer til Ny Prisma for Alinea.
Fra 2009 projektleder på Matematik i
Børnehøjde i samarbejde med Fagsekretariatet for Undervisning i Faaborg
Midtfyn Kommune.
Sommeren 2012: PD som matematikvejleder.
Siderne her er en del af den fortsatte udvikling af Matematik i Børnehøjde.
Fra 2014 med i projekt LabMat, der blandt andet har til formål at beskrive,
afhjælpe og forebygge matematikvanskeligheder for 14-20 årige.
De mange smukke tegninger er lavet af Rebecca Osted, der allerede i
grundskolen afslørede et usædvanligt
tegnetalent.
Peter Albrekt
Hestehavegaard
Søstedvej 19
5792 Årslev
Email: peter.albrekt@mail.dk