Matematiksiderne her har flere formål. De er ment som et tidssvarende bud på læringsmateriale til matematikundervisningen,
de er ment som en integrering af IT i matematikundervisningen, de er ment som et værktøj, der kan give forældrene mulighed
for at fortsætte den læringsproces de effektivt har forestået og understøttet lige fra barnets fødsel, og de er ment som et
alternativ til meningsløse lektier for lektiernes skyld.

Tilgangen er ofte eksperimenterende, og når en opgave er løst, ved man om den er løst rigtigt, og der skal ikke ventes på, at
den rettes af læreren.
En rigtig løst opgave kan registreres i en elektronisk portefolie, og man kan efterfølgende få en oversigt over løste opgaver.
Man kan tilsvarende se en oversigt over hele holdets arbejde, men uden navne. Eleven kan også udskrive en løst opgave,
tage den med som dokumentation for sin læring indenfor det aktuelle emne og anbringe den i sin portefolio.

Læringssynet bygger på en erkendelse af, at eleven selv konstruerer sin forståelse i samarbejde med sine læringspartnere.

Elevens vigtigste læringspartnere er uden sammenligning forældrene, og det er derfor en afgørende forudsætning for succes,
at der er et tæt samarbejde mellem skolen, eleven og forældrene. Siderne her er også ment som et redskab, der skal facilitere
dette samarbejde.

De fleste af siderne kan udskrives og bruges som skriftlige opgaveforlæg, men der er vigtigt at understrege, at de skal kombineres
med arbejdet ved computerne. De er ikke er ment som opgaver, der kan skrives ud i en snæver vending og bruges som nødløsning.

Siderne bruger Java-scripts, og virker derfor ikke uden. Følg linket her for eventuelt at installere Java

Projektet

Det har i en del år været ret tydeligt, at et større fagligt udbytte af matematikundervisningen kunne være ønskeligt.
Der er samtidigt satset betydeligt på inklusion, i et socialt perspektiv, hvor Adfærd, Kontakt og Trivsel
har været centrale begreber. Spørgsmålet om der i denne satsning har været tilstrækkeligt fokus på de bagved
liggende årsager til elevers negative adfærd og manglende trivsel, i det omfang disse skal søges i elevens faglige problemer,
kan med megen relevans stilles.
I det omfang en elevs faglige problemer fører til eksklusion i form af undervisning andetsteds end kammeraterne,
er problematikken tydelig, også rent økonomisk, men når problemerne "kun" fører til resignation eller negativt
selvværd, synes eksklusionen ikke at bemærkes i helt samme omfang.
Erfaringer fra personlig matematikvejledning af elever med læringsvanskeligheder, alene eller sammen med deres forældre,
fra skoleåret 2011/2012, peger i den retning.

Man kunne med rette spørge, om arbejdet med inklusion har udsigt til reelt at lykkes, hvis det ikke samtidigt bunder i
en tilstrækkelig faglig indsats?

Arbejdet med Matematik i Børnehøjde er et forsøg på at være med til at skabe grundlag for denne indsats, i
erkendelse af, at alle involverede parters medvirken og samarbejde er en forudsætning: Elever, pædagoger,
lærere og forældre.

Siderne her er en del af projektet og de erfaringer, der er gjort i forhold til matematisk læring forsøges i så høj grad som
muligt indlejret. Når matematikken placeres i øjenhøjde er det under skyldig hensyntagen til projektets læringssyn.

Læringssynet

Al undervisning forudsætter et læringssyn, hvis der ikke skal handles i blinde. Siderne her er et forsøg på et opgør med
tidligere tiders "tankpasserpædagogik", hvor den lærende opfattedes som et tomt kar, der bare skulle have hældt på af
alverdens visdom.
For at kunne lære kræves den lærendes aktive indsats og at den lærende får mulighed for selv at konstruere sin forståelse.
Underviseren/læringspartneren hjælper til med at skabe muligheder for og deltage i denne proces. Opgaverne på disse sider
vil derfor generelt fordre refleksion af den lærende såvel som af læringspartneren. Der vil derfor heller ikke være sider med
adspredelsesopgaver, der kan printes ud 5 minutter før lektionsstart, som et alternativ til en grundigere forberedelse, hvor
der tages stilling til læringens indhold, begrundelse og metode, som beskrevet i "lærerens tankebobler" i Fælles Mål 2009.
Når en elev har løst en given opgave, kan eleven selv skrive den ud og bruge den som en dokumentation på at kunne og
kunne forstå det pågældende emne.

Hvorfor IT

IT er ofte langsomt og besværligt, så det kunne synes oplagt, at bruge bogen. Den har fungeret i århundreder, så hvorfor
ikke fortsætte med at basere undervisningen på den?
Trods besværlighederne har IT nogle indlysende fordele og af dem er den største, at muligheden for en umiddelbar reaktion
på en indtastning giver tilsvarende mulighed for en øjeblikkelig evaluering og refleksion.
En anden indlysende fordel er, at det er betydeligt lettere at sikre aktualitet med IT.
 

Forfatteren

Bag siderne her gemmer der sig en lærer, der er dimitteret fra Odense Seminarium i 1977 og har undervist lige
siden i folkeskolen, i kriminalforsorgen og i diverse ungdoms- og aftenskoler.
Var med til at indføre og forestå IT-undervisning på Statsfængslet Søbysøgård i 1984, har forfattet IT baserede
læringsmaterialer til matematik og har illustreret og programmeret testmaterialer til Ny Prisma for Alinea.
Fra 2009 projektleder på Matematik i Børnehøjde i samarbejde med Fagsekretariatet for Undervisning i Faaborg
Midtfyn Kommune.
Sommeren 2012: PD som matematikvejleder.
Siderne her er en del af den fortsatte udvikling af Matematik i Børnehøjde.
Fra 2014 med i projekt LabMat, der blandt andet har til formål at beskrive, afhjælpe og forebygge matematikvanskeligheder for 14-20 årige.

De mange smukke tegninger er lavet af Rebecca Osted, der allerede i grundskolen afslørede et usædvanligt
tegnetalent.

 

Peter Albrekt
Hestehavegaard
Søstedvej 19
5792 Årslev
Email: peter.albrekt@mail.dk